Zapomeňte na stereotypy o "práci v obchodě". Být vedoucí*m v Decathlonu je manažerský rychlokurz, na který vás žádná přednáška nepřipraví. Vzali jsme si na paškál jednu z našich startovních pozic pro absolventy a zjišťovali, jak to doopravdy je.
                        
                        
    
        Z přednášky rovnou na plac: Jak doopravdy vypadá den Lídra v Decathlonu?
    
    
        Když se řekne "práce v Decathlonu", většina z nás si představí studenta na brigádě, který miluje sport, nosí modrou vestu a pomáhá vám najít správnou velikost běžeckých bot. Ale co když vám řekneme, že hned vedle něj stojí jeho vedoucí – Lídr oddělení, který je často jen o pár let starší, čerstvě po státnicích a místo doplňování zboží řeší nábor, marketingovou strategii a plnění finančního plánu svého oddělení?...
     
    
    
        Ano, čtete správně. Role vedoucí*ho v Decathlonu (oficiálně často nazývaná Department Manager) je pro mnohé absolventy první opravdovou manažerskou zkušeností. A je to jízda.
Abychom zjistili, jak takový den vypadá, strávili jsme ho ve fiktivních teniskách jedné z nich.
08:30 – Ranní káva, data a strategický plán
Žádný chaos a vbíhání na prodejnu pět minut před otevřením. Den lídryně začíná v klidu zázemí prodejny První na řadě? Kafe a čísla.
- Analýza prodejů: Jak se dařilo včera? Prodávají se nové trekové hole, které jsme dali do akce? Proč nám stojí kola a neprodává se fitness? Každý/á vedoucí analyzuje své oddělení. 
- Plán dne: Krátká porada s ostatními spoluhráči a vedoucí*m dne. Co nás dnes čeká? Je venku hezky? (Pokud ano, oddělení cyklistiky a kempingu se musí připravit na nápor). 
- Týmový "briefing": Rychlé setkání s týmem, který je na ranní směně. Rozdělení dopoledních priorit. Instruktáž dopoledního týmu. 
9:00 – Otevřeno. Vítejte v Dekáči
Dveře se otevírají a začíná ta pravá show. Naše deparťačka netráví den zavřená v kanceláři. Právě naopak – její hřiště je "na place", v centru dění.
Tady se její role dělí na tři hlavní pilíře:
- Obchodnice: Sleduje, co zákazníci hledají. Radí. "Vidím, že vybíráte stan. Jedete na víkend, nebo na čtrnáctidenní expedici?" Je to expertka svého sportu a dokáže zákazníkovi prodat nejen produkt, ale hlavně zážitek a vlastní zkušenost. 
- Manažerka týmu: Je mentorkou pro své lidi (kteří jsou často sami studenti). "Hele, zkus se zákazníka nejdřív zeptat, kam bude jezdit, než mu nabídneš nejdražší kolo." Dává zpětnou vazbu, motivuje a řeší provozní problémy. 
- Stratég v reálném čase: Vidí, že se u regálu s plavkami tvoří fronta, zatímco u tenisek nikdo není. Okamžitě přesouvá spoluhráče, aby bylo o zákazníky postaráno. Pokud narazí na něco, co nefuguje, hned situaci řeší a napravuje. 
     
    
        Rozběhni kariéru jako vedoucí oddělení, pokračuj jako ředitel*ka celé prodejny!
    
    
        13:00 – Oběd a "back office"
Po rychlém obědě v kuchyňce (kde se stejně většinou řeší práce) se stahuje na chvíli do zázemí. Teď přichází ta "neviditelná" práce, která ale tvoří 50 % úspěchu.
- Správa zásob (Stock Management): Toto je svatý grál. Vedoucí musí zajistit, aby zboží bylo. Dělá objednávky, kontroluje dodávky a řeší, proč nedorazilo sezónní zboží. Pokud v sobotu před prázdninami dojdou karimatky, je to její problém. 
- Merchandising: Plánuje, jak bude oddělení vypadat. Kde bude nová kolekce? Jaký "poutač" přitáhne zákazníky? 
- Nábor a plánování: Vede pohovory s novými brigádníky, plánuje směny na další týden a schvaluje dovolené. Ano, je to ten člověk, který musí vyřešit, že mu tři lidi onemocněli před největším víkendem v sezóně. 
16:00 – Odpolední špička a předání směn
Na prodejnu míří lidé po práci. Začíná druhá špička dne. Vedoucí je opět na ploše, podporuje svůj odpolední tým a hasí případné požáry (reklamace, složité dotazy, technické problémy na pokladně).
Než odejde domů, musí zajistit, že její oddělení je připravené na další den a že spoluhráči, kteří přebírají večerní směny, ví o všem důležitém.
     
    
    
        Verdikt redakce: Je to práce pro vás?
Být Lídrem v Decathlonu není "pohoda", ale ani "klasický korporát". Je to neustálý pohyb, multitasking a obrovská míra odpovědnosti.
Pro koho to je? Pro člověka, který miluje sport, ale ještě víc miluje obchod a práci s lidmi. Pro někoho, kdo nechce po škole nosit jen papíry, ale chce si reálně "osahat" vedení malého byznysu (protože každé oddělení je v podstatě malá firma ve firmě).
Co se naučíte? Víc než na jakékoliv stáži. Během prvního roku budete dělat nábor, školit lidi, číst výsledovku (P&L), plánovat marketingové akce pro místní komunitu a naučíte se řešit krizové situace pod tlakem.
Závěr? Pokud hledáte práci, kde v 17:00 padne tužka a vypnete mozek, Decathlon není pro vás. Pokud ale máte po škole energii, nebojíte se zodpovědnosti a chcete kariérní "urychlovač", kde vám svěří vlastní tým a milionový rozpočet, málokde dostanete takovou šanci tak rychle.